Fra 1. januar 2024 vil nye regler i arbeidsmiljøloven kreve at alle virksomheter med fem eller flere ansatte må ha verneombud, mens de med 30 eller flere ansatte må etablere et arbeidsmiljøutvalg.

Denne endringen, som understreket av seksjonsleder Tonje Faanes i Arbeidstilsynet, er viktig for å sikre arbeidstakernes deltakelse i arbeidsmiljøarbeidet. Tidligere gjaldt kravet om verneombud for virksomheter med færre enn ti ansatte, men dette endres nå til fem ansatte, påvirker rundt 35 000 virksomheter.

Verneombudets rolle utvides til også å inkludere innleide arbeidstakere og selvstendige oppdragstakere som arbeider i nær tilknytning til virksomheten. Dette omfatter også arbeidstakernes psykososiale arbeidsmiljø. Verneombudet, som fungerer som bindeleddet mellom arbeidsgiver og arbeidstaker i HMS-arbeid, må gjennomgå minst 40 timers opplæring for å kunne utføre sine oppgaver effektivt.

Arbeidsmiljøutvalget, som nå blir obligatorisk i virksomheter med minst 30 ansatte (ned fra tidligere 50), skal bidra til et forsvarlig arbeidsmiljø og delta i planleggingen og overvåkningen av arbeidsmiljøet. Disse regelendringene markerer et betydelig skritt i å styrke arbeidsmiljøet og sikkerheten på arbeidsplassen.

Les mer om krav til opplæring og kurs for Verneombud og Arbeidsmiljøutvalg (AMU)

Slik er endringene i arbeidsmiljøloven

Fra 1. januar 2024 trer disse endringene i arbeidsmiljøloven om verneombud i kraft:

Fra 1. januar 2024 trer disse endringene (endret §7-1 første ledd) i arbeidsmiljøloven om arbeidsmiljøutvalget i kraft:

Se lov om endringer i arbeidsmiljøloven (lovdata.no)